۱۳۹۰ فروردین ۳, چهارشنبه

صدور حکم زندان برای یک شهروند سنندجی

آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر

یک شهروند سنندجی به نام بهروز طهماسبی از سوی دادگاه انقلاب سقز به زندان محکوم گردید.
خلیل بهرامیان وکیل این زندانی در گفتگو با خبرنگار سایت خبری موکریان ضمن تأیید این خبر اظهار داشت: بهروز طهماسبی اخیراً دادگاهی و به اتهام همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب سقز به چهار سال حبس تعزیری محکوم شده است.
وی در ادامه از نحوه برگزاری دادگاه و رفتار قاضی در جلسه محاکمه ابراز رضايت نموده یادآور شد که بهروز طهماسبی اهل سنندج هم اکنون در زندان مرکزی سقز دوران محکومیت خود را سپری می نماید.

۱۳۹۰ فروردین ۲, سه‌شنبه

کشته و زخمی شدن 14 نفر براثر سانحه رانندگی در کردستان

آژانس خبری موکریان
سرویس اجتماعی

طی دو روز گذشته براثر سه فقره سانحه رانندگی در استان کردستان 14 نفر کشته و زخمی شدند.
روز گذشته براثر برخورد یک دستگاه پژو با یک دستگاه پراید در مسیر سنندج – دهگلان چهار نفر کشته و یک نفر زخمی شد.
پلیس راه استان ضمن تأیید این خبر اعلام نمود: در وقوع این حادثه راننده پژو مقصر بوده است. در تصادف دیگری یک دستگاه پژو در نزدیکی سد گاوشان کامیاران واژگون و به داخل دره سقوط  کرد که راننده آن در دم جان سپرد.
به گزارش آژانس خبری موکریان در حوالی شهر دهگلان نیز براثر برخورد یک دستگاه پیکان با یک دستگاه پراید دو نفر کشته و شش نفر زخمی شدند.

۱۳۹۰ فروردین ۱, دوشنبه

پيام نوروزی خسرو کردپور مدير آژانس خبری موکریان




در فرهنگ و فلکلور هر قوم و ملتی آیین هایی وجود دارد که ریشه در تاریخ و فرهنگ آن قوم داشته جلوه ای از باورهای آنان را به تصویر می کشد.
برگ برگ صفحات تاریخ این سرزمین نیز گواهی می دهد که نوروز باستانی یکی از کهن ترین سنتها و عزیزترینِ روزها نزد مردمان ایران زمین بوده است.
نوروز یادگاری از دوره ماد و روزگارانی است که جز با کمک خیال و مدد افسانه و اساطیر، گذری به گذار آن نمیتوان نمود.
اما این آرزو و انرژی نهفته که در یک روز آزاد می شود و یک سال دوام می آورد ، در گردونه سالانۀ تکرار، نوعی تنوع روحی و انبساط خاطر ایجاد می نماید.که اقوام ایرانی و ملت کرد دوام و قوام نیم بند خود را در فراز و نشیب تاریخ و رنج دوران به اجبار، وامدار این سنت دیرینه و صد البته خردمندانه کرده است.
ساقی سپهر بر کف نرگس مست                     بنهاد پیاله ای که کجدار و مریز
حتی اگر مواد و ماتریال آن ( کاوه، فریدون، درفش، مردم و ضحاک ) پنداری بیش نباشد، همچنان خمیر مایه اش زایش و رویش، انقلاب طبیعت، تحول درون و تغییر اجتماع و.... بوده و هست.
الهام گرفتن طبیعت انقلابی از انقلاب طبیعت و تغییر در اجتماع برای اجتماع تغییر پذیر، نیاز به برهان و ادله فراوان ندارد؛ همین اعتدال بهاره و نوروز کافی است برای اهل خرد.
باز آمدم چون عید نو تا قفل زندان بشکنم         وین چرخ مردم خوار را چنگال و دندان بشکنم
از نوروز تا نوروز، سالی است که کیفیت و ماهیت آنرا نه تنها در ترسالی و خشک سالی و تعدد تعطیلات، بلکه بر مبنای رویدادها، حوادث و تحولات پیش آمده در شرایط و مناسبات آن بایستی جستجو کرد . . . .
سال 1389 برای آژانس خبری موکریان هم سالی همراه با تنش و پراز کار و اخبار متنوع بود؛گرچه با مروری مختصر و نگاهی اجمالی به اخبار این آژانس می توان دریافت که این تنوع در بسیاری موارد نا خوشایند و بازتاب حوادث ناشی از تلاطمات سیاسی و اجتماعی بوده است.
قصد خلاصه نویسی یا کوچک انگاری رویدادهای سال گذشته و فراز و فرودهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... آن را نداریم، اما بطور کلی آنچه وبلاگ موکریان در راستای وظایف خود به عنوان یک رسانه بی طرف و مستقل، قادر به رصد و نشر آن شد به نوعی گویای کیفیت اجتماعی و سیاسی سالی بود که واپسین روزهایش را طی می کند.
در سالی که گذشت وبلاگ موکریان از بی مهری حاکمیت در امان نماند و انسداد این وبلاگ در تابستان از سوی« کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» بارزترین آن بود.
صد البته در همین سال نیز دو گام مؤثر «تبدیل وبلاگ به سایت» و «راه اندازی بخش کردی»برداشته شد که در راستای گسترش کارکرد این وبلاگ، بسیار مفید و حائز اهمیت بود بطوریکه نظرات و افزایش بازدیدکنندگان هر دو بر صحت این ادعا گواهی می دهند.
مدیریت آژانس خبری موکریان، از کسانی که با ارسال خبر، انتقادات و پیشنهادات خود باعث پربارتر شدن سایت و هدایت آن در مسیر صحیح اطلاع رسانی شده اند تشکر و قدردانی نموده و خود را همچنان ملزم به حفظ بی طرفی، رعایت اخلاق رسانه ای و انتشار اخبار دریافتی در صورت موثق بودن آن می داند.
در پایان ضمن عرض تبریک و شادباش به مناسبت فرارسیدن سال نو خورشیدی، سالی سرشار از خبرهای خوش و جهانی پر از صلح، رفاه و امنیت را برای همه هم میهنان در هر کجای جهان که باشند آرزو می کند.

۱۳۸۹ اسفند ۲۹, یکشنبه

دستگیری چند شهروند مهابادی در شب چهارشنبه سوری

آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر

براساس گزارش رسیده چند تن از شهروندان مهابادی در جریان برگزاری چهارشنبه سوری توسط نیروهای حکومتی بازداشت شدند.
به گزارش آژانس خبری موکریان اسامی چند تن از این افراد خضر سید خلیل پور، یحیی ابوبکری، یوسف محمدی و قادر قادری اعلام شده است.
لازم به ذکر است اتهام احتمالی این افراد که تعدادی از آنها هنوز در زندان مرکزی مهاباد به سر می برند، تاکنون از سوی مقامات قضایی شهر اعلام نشده است.

۱۳۸۹ اسفند ۲۸, شنبه

احضار تعدادی از اصناف مهاباد به دادسرای انقلاب اسلامی

آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر

براساس خبرهای رسیده، طی روزهای اخیر تعدادی از بازاریان شهر مهاباد به دادسرای عمومی و انقلاب این شهر احضار شدند .
نام چند تن از این بازاریان اسماعیل فتحی، علی حسین پور جوان، بهمن تنهایی، بهمن صفایی، انور جهانگیری و محمد محمدی توتونچی اعلام شده است.
گفته می شود این افراد به علت تعطیلی مغازه ها و بازار در 23 اردیبهشت سال جاری که در اعتراض به اعدام چند شهروند کرد صورت گرفته بود، احضار شده اند.
شایان ذکر است که به دنبال اعدام تنی چند از شهروندان کرد در اردیبهشت ماه سال جاری، مغازه ها و بازار در بخشی از شهرهای کردستان در اعتراض به این اقدام تعطیل شد.

۱۳۸۹ اسفند ۲۷, جمعه

کشته شدن یک افسر نیروی انتظامی بر اثر انفجار مین در ارومیه

آژانس خبری موکریان
سرویس اجتماعی

یک افسر نیروی انتظامی آذربایجان غربی به نام محمد روحی بر اثر انفجار مین جان باخت.
به گزارش آژانس خبری موکریان، ستوان دوم محمد روحی از افسران فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی بر اثر انفجار مین در منطقه مرزی سِروی ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی جان خود را از دست داد.
لازم به ذکر است که به واسطه 8 سال جنگ عراق علیه ایران حدود چهار میلیون هکتار از مناطق مرزی مین گذاری شده بود که به گفته هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در تهران، سالانه حدود 800 نفر در مناطق آلوده به مین در پنج استان مرزی ایران، زخمی شده یا جان خود را از دست می دهند.

۱۳۸۹ اسفند ۲۶, پنجشنبه

کشته شدن یک کارمند نیروی انتظامی در مهاباد

آژانس خبری موکریان
سرویس اجتماعی

براساس خبرهای رسیده، عصر روز سه شنبه یک سرباز نیروی انتظامی در مهاباد کشته شد.
به گزارش آژانس خبری موکریان، این مأمور که کامل پورسیاوش نام دارد عصر روز سه شنبه براثر انفجار یک نارنجک در منطقه پشت تپ مهاباد جان خود را از دست داد.
یادآور می گردد براثر انفجار مواد محترقه و آتش سوزی و دیگر حوادث ناشی از برگزاری چهارشنبه سوری در مناطق مختلف شهر مهاباد 40 نفر مجروح شدند که در میان آنها یک نفر به علت شدت جراحات وارده فوت و یکی دیگر به دلیل آسیب های وارده مجبور به قطع انگشت دست شد.

۱۳۸۹ اسفند ۲۵, چهارشنبه

چهارشنبه سوری مهاباد؛ یک کشته و 40 مصدوم

آژانس خبری موکریان
سرویس اجتماعی

بر اثر انفجار مواد محترقه و آتش سوزی در مهاباد یک شهروند فوت و یک شهروند دیگر مجبور به قطع انگشت دست شد.
به گزارش آژانس خبری موکریان ، به دلیل آتش سوزی ، منفجر کردن ترقه ودیگر حوادث ناشی از برگزاری چهارشنبه سوری در مناطق مختلف شهرمهاباد 40 نفر مجروح که درمیان آنها یک نفر به علت شدت جراحات وارده فوت و یک شهروند دیگر به دلیل آسیب های وارده مجبور به قطع انگشت دست شد.
گفتنی است 10 تن از این افراد در بیمارستان مهاباد بستری و دو تن از این شهروندان برای معالجات تکمیلی به یکی از بیمارستانهای تبریز اعزام شدند.

اعتصاب غذای یک زندانی کرد در زندان مهاباد

آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر

یک زندانی کرد محبوس در زندان مرکزی مهاباد به نام قادر دیاری دست به اعتصاب زد.
به گزارش آژانس خبری موکریان این زندانی عادی که در زنجان بازداشت و به زندان مهاباد منتقل شده است از روز دوشنبه 23 اسفند ماه سال جاری در اعتراض به عدم موافقت با درخواست های خود اعتصاب کرده است.
گفته می شود وضعیت عمومی این شهروند که به 4 سال زندان محکوم شده پس از اعتصاب نامناسب است.

۱۳۸۹ اسفند ۲۴, سه‌شنبه

گازگرفتگی 15 شهروند در سلماس

آژانس خبری موکریان
سرویس اجتماعی
شب گذشته مسدود شدن لوله بخاری گازی باعث مسمومیت و گازگرفتگی 15 نفر در شهرستان سلماس شد.
به گفته منابع آگاه محلی این حادثه که در روستای سلطان احمد در جریان مراسم عروسی روی داد به علت وجود مانع بر روی دودکش بوده که باعث نشت گاز منواکسید کربن و مسموم شدن 15 نفر زن و کودک شد .
گفته می شود 10 نفر از مصدومان به صورت سرپایی درمان و 5 نفر دیگر در بیمارستان بستری شدند .
میزبان، چندی قبل هنگام برف روبی پشت بام یک قطعه موزائیک را بر روی دودکش قرار داده و فراموش کرده بود که آن را بردارد و این باعث برگشت مونوکسید کربن به داخل منزل و گازگرفتگی مهمانان شده است.

بی خبری ازسرنوشت یک شهروند بازداشتی در سنندج

آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر

از سرنوشت یک شهروند سنندجی به نام عارف الوندی که توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده اطلاعی در دست نیست.
به گزارش آژانس خبری موکریان، تاکنون از سرنوشت عارف الوندی که حدود یک هفته پیش از سوی نیروهای امنیتی دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شده خبری در دست نیست.
گفتنی است این شهروند متأهل، ساکن سنندج و اهل روستای گلن از توابع این شهر می باشد.
شایان ذکر است علیرغم پیگیری‌ خانواده الوندی، تاکنون مقامات مسئول توضیحی در رابطه با محل نگهداری این شهروند و اتهامات احتمالی وی نداده‌اند.

۱۳۸۹ اسفند ۲۳, دوشنبه

بازداشت دو شهروند مهابادی به اتهام امنیتی

آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر

دو شهروند مهابادی به نام های ابراهیم نامداری و جمال مقدسی از سوی نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شدند.
به گزارش آژانس خبری موکریان، نامداری اهل روستای دارلک از توابع مهاباد روز دهم اسفند و مقدسی ساکن مهاباد چند روز پیش دستگیر و صبح امروز به زندان مرکزی این شهر منتقل شده اند.
تاکنون هیچ علت یا عللی برای بازداشت این دو شهروند از جانب مقامات قضائی شهر مهاباد اعلام نشده اما گفته می شود اتهام این دو شهروند امنیتی است.

۱۳۸۹ اسفند ۲۲, یکشنبه

اعتصاب رانندگان کامیون در مرز باشماخ مریوان

آژانس خبری موکریان

سرویس اجتماعی

روز شنبه بیست و یکم اسفندماه تعدادی از رانندگان کامیون های باری در مرز رسمی باشماخ مریوان دست به اعتصاب زدند.
به گزارش منابع آگاه این رانندگان که در مسیر ترانزیت مریوان - عراق کار می کنند در اعتراض به نبود سیاست های مشخص در تسهیل تردد از مرز، اعتصاب کرده اند.
تا لحظه تنظیم خبراعتصاب رانندگان کامیون های باری همچنان ادامه دارد.
گفتنی است هر روز صدها دستگاه خودروي باري که از گذرگاه مرزی باشماخ نزديك شهرك پنجوين از توابع استان سليمانيه واقع در کردستان عراق، تردد می کنند حمل و نقل قانونی كالا ميان دو کشور را برعهده دارند.


۱۳۸۹ اسفند ۲۱, شنبه

بازداشت سه شهروند در بوکان توسط نیروهای امنیتی

آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر
سه شهروند بوکانی به نام های جلال ناصری، جمال ناصری و قاسم رحیمی آذر، توسط نیروهای امنیتی در این شهر دستگیر شدند.
به گفته خبرنگار آژانس خبری موکریان، این سه شهروند که با هم فامیل هستند روز 17 اسفند ماه در منزل خود دستگیر و به بازداشتگاه منتقل شده اند .
تاکنون هیچ علت یا عللی برای بازداشت این شهروندان از سوی مراجع قضائی در بوکان اعلام نشده اما شنیده ها حاکی از آن است که این افراد به همکاری با یکی از احزاب متهم شده اند.

۱۳۸۹ اسفند ۱۹, پنجشنبه

آزادی دو فعال مدنی در سنندج با وثیقه سنگین

آژانس خبری موکریان
  سرویس حقوق بشر

براساس اخبار دریافتی از سنندج روز گذشته مورخه 18 اسفند ماه یحیی قوامی  و سعید ساعدی دو فعال مدنی اهل این شهراز زندان آزاد شدند .
به گزارش خبرنگار آژانس خبری موکریان، قوامی و ساعدی پس از سپری کردن بیش از دو ماه در بازداشتگاه و بعد از انتقال به زندان مرکزی سنندج روز گذشته با قرار وثیقه 80 میلیونی از این زندان آزاد شدند.
. لازم به ذکر است که سعید ساعدی نویسنده و یحیی قوامی عضو جمعیت کردستان سبز، پنجم دی ماه سال جاری در جریان مراجعه نیروهای امنیتی به خانه پدری زندانی محکوم به اعدام "حبیب الله لطیفی" بازداشت شده بودند.

۱۳۸۹ اسفند ۱۸, چهارشنبه

صدور حکم زندان برای یک فعال کارگری در کامیاران

آژانس خبری موکریان 
سرویس حقوق بشر
یک شهروند اهل کامیاران به نام افشین ندیمی توسط دادگاه انفلاب اسلامی سنندج به زندان محکوم شد.
به گزارش آژانس خبری موکریان، شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج این عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری را به اتهام اقدام علیه امنیت به 4 ماه حبس محکوم نموده بود، که این حکم در دادگاه تجدید نظر استان کردستان عینا تایید گردید.

گفتنی است این شهروند که سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی با قرار وثیقه آزاد شده بود، هم اکنون در زندان مرکزی سنندج دوران محکومیت خود را سپری می نماید.

۱۳۸۹ اسفند ۱۷, سه‌شنبه

سوء قصد به دو تن از پرسنل دادسرای سلماس

آژانس خبری موکریان
سرویس اجتماعی

دو تن از پرسنل دادسرای شهر سلماس واقع در استان آذربایجان غربی مورد سوءقصد قرار گرفتند.
به گزارش منابع آگاه در محل این افراد که از پرسنل دادگستری و شورای حل اختلاف این شهر بودند شب گذشته هنگام بازگشت از محل کار به منزل، توسط افراد ناشناس مورد سوء قصد قرار گرفته و به علت جراحات وارده به بیمارستان منتقل شدند.
براساس اخبار رسیده به آژانس خبری موکریان، مقامات مسئول شهر سلماس وضعیت عمومی و جسمانی این افراد را مساعد اعلام نموده اند.
گفتنی است تا لحظه تنظیم این گزارش، هیـچ فرد یا افـرادی مسئولیت این سوء قصد را به عهده نگرفته اند.

۱۳۸۹ اسفند ۱۶, دوشنبه

انتقال دو فعال مدنی بازداشتی به زندان سنندج


آژانس خبری موکریان

سرویس حقوق بشر

سعید ساعدی و یحیی قوامی دو فعال مدنی بازداشتی در سنندج روز گذشته پانزدهم اسفندماه به زندان مرکزی سنندج منتقل شدند.
یکی از نزدیکان این دو فعال مدنی ضمن تأیید این خبر اظهار داشت : سعید ساعدی و یحیی قوامی که در تاریخ پنجم دیماه سالجاری از سوی نیروهای امنیتی در شهر سنندج بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شده بودند روز گذشته به قرنطینه زندان مرکزی سنندج تحویل داده شدند.
وی در ادامه به خبرنگار آژانس خبری موکریان گفت : این افراد تاکنون تنها 1 بار با خانواده تماس تلفنی داشته اند و مقامات قضایی در رابطه با اتهام این دو فعال مدنی اظهار نظری نکرده اند.
لازم به ذکر است که سعید ساعدی نویسنده و یحیی قوامی عضو جمعیت کردستان سبز، در جریان مراجعه نیروهای امنیتی به خانه پدری زندانی محکوم به اعدام "حبیب الله لطیفی" بازداشت شده اند.


۱۳۸۹ اسفند ۱۴, شنبه

قتل چهار شهروند براثر تیراندازی در حوالی سنندج

آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر

روز جمعه چهار نفر در حوالی روستای کانی بووچکەڵە از توابع شهر سنندج مرکز استان کردستان کشته شدند.
به گزارش منابع آگاه نام این افراد که از کارکنان سازمان محیط زیست استان کردستان بوده و براثر تیراندازی افراد ناشناس به قتل رسیده اند، مسعود علیخانی، کمال حسین پناهی، معمر مرغوبی و محمود احمدی اعلام شده است.
به گزارش آژانس خبری موکریان تا لحظه تنظیم خبر هیچ فرد یا افرادی مسئولیت این حادثه را به عهده نگرفته اند.
یادآور می گردد که به گفته یک پژوهشگر محیط زیست 110 محیط بان محیط زیست طی سالهای گذشته در کشور کشته شده اند.